headlinenieuwtestdef
<- Klik op het logo voor onze HOMEPAGE met een overzicht van alle bestemmingen!

calamiteitenfonds

Het onbekende zuidoosten van Myanmar -wandelen bij de bergen van Kengtung

Verslag van de reis van Simone naar het zuidoosten van Myanmar.

Van Yangon naar Kengtung
Myanmar-binnenlandse vlucht

Vandaag vlieg ik om 11.00 met Asia Wings Airways naar Tachilek. Het is een echt hop-hop-vlucht, met een tussenlanding in Heho en Mandalay. AsiaWings is verder een prima maatschappij, met goede stoelen, nieuw (propellor) vliegtuig, eten & drinken aan boord en zowaar echte boarding-passen!

Om 14.00 kwamen we aan in Tachileik, waar de gids Lai Lai en een chauffeur staan te wachten, met een mooie Toyota Landcruiser. Op het vliegveld moest ik me melden bij migratie, waar al mijn gegevens werden genoteerd. Daarna moesten we nog naar het immigratie bureau in Tachilek, bij de grens met Thailand.

Myanmar-auto met chauffeurHier hebben we een permit gehaald om overland naar Kengtung te mogen reizen. Van de permit zijn 20 kopieën gemaakt, om onderweg af te geven bij de controleposten. Dit is overigens allemaal geregeld door de gids, ik heb wat door het centrum gewandeld en foto’s gemaakt van mensen op brommertjes. Ik heb een fles water gekocht, die de gids heeft betaald, want ik moest met THB betalen! Daarna, om 15.00, gingen we op pad, circa 3 uur rijden over een goede weg, 10 jaar geleden aangelegd en in prima staat. Onderweg hebben we grotendeels langs een rivier/riviertje gereden (hij werd steeds kleiner!) die uiteindelijk zal uitmonden in de Mekong rivier. In het begin was het landschap heuvelachtig en droog, de regentijd moet duidelijk nog beginnen. De rijstvelden lagen er droog en verlaten bij, er is maar 1 rijstoogst per jaar, bepaald door de regen. Alleen op sommige padi’s direct naast de river zag je jonge rijst, hier wordt met behulp van irrigatie 2x per jaar geoogst. Later, langs de rivier werd de begroeiing meer jungle-achtig, met prachtige oude oerbomen en veel bamboe langs de weg. Halverwege zijn we even gestopt bij een restaurant met wc’s (een echte busstop) en een waterbron om de oververhitte motoren af te koelen!
Myanmar Reisverhaal Simone - Kengtung - fietsers2Onderweg zagen we veel smog in de lucht hangen, er zijn veel branden geweest en ook nu zie je soms nog akkers in brand. Deze worden aangestoken door de boeren, maar maken de lucht heel onhelder. Toen tegen zessen de zon onderging was deze de laatste 20 minuten een grote rode bal in de hemel, waar je gewoon recht tegenin kunt kijken; heel herkenbaar van bijvoorbeeld India! Hierna reden we nog hoger de bergen en in daarna weer naar beneden het dal in van Kengtung.  Kengtung is de Shan naam (City van Tung). Chai Dong (zo spreek je het uit) is de Birmese naam van deze stad. We hebben onderweg diverse keren tol moeten betalen voor de weg, en daarnaast waren er een aantal controlepunten waarbij ze de permit checkten. Ik hoefde overigens geen één keer de auto uit. We waren nog net met licht in het hotel, waar ik samen met de gids het Trekking programma heb doorgenomen. Er zijn eigenlijk 5 mogelijke Trekkings, waarbij je met een auto/taxi naar het beginpunt wordt gebracht en na de wandeling weer wordt opgehaald. Het is niet toegestaan in de dorpjes te slapen, dus je maakt altijd dag trekkings. We vertrekken morgenochtend om 8 uur, en gaan dan eerst naar de markt om eten te kopen voor de lunch en wat kadootjes voor de lokals (om te geven als je een foto hebt gemaakt…)

Trekking in de omgeving van Kengtung.
Om 8 uur stonden de gids & chauffeur keurig klaar en zijn we naar de markt gereden. Hier hebben we eerst onze lunch gekocht; gebakken rijst met groente en gebakken ei plus een kippebout in een plastic bakje voor onderweg. Kosten: 90 cent. Myanmar Reisverhaal Simone - Kengtung - liggende monnikDaarna hebben we inkopen gedaan voor de Akha’s. Gelukkig wist mijn gids Sai Sai precies wat er nodig was. Oogdruppels voor de oudste inwoonster van dorp 1, hoestmiddel voor dat jongetje uit dorp 2, iets tegen buikpijn voor een mevrouw uit dorp 4 en zakjes shampo en kleine blikjes tijgerbalsem voor alle anderen waar we op de thee werden uitgenodigd en/of waar ik foto’s mocht maken. Totale schade: 4 euro. Hierna konden we op pad, dezelfde richting op als waar we gisteren vandaan kwamen, maar gelukkig niet zo ver! De gids spreekt de taal van de Akha’s, daardoor heb je veel meer contact met de mensen dan wanneer je alleen op pad gaat. Hij nam alle tijd. Als we in een dorp aankwamen, gingen we eerst ergens zitten, dan kwamen de mensen vanzelf naar je toe. De mensen zijn echt heel erg vriendelijk en vinden het totaal niet erg om gefotografeerd te worden. Ze vinden het erg leuk om zichzelf daarna terug te zien op het scherm van de camera!  Soms poseren ze in eerste instantie een beetje formeel, maar als ze zichzelf daarna gezien hebben komt er vaak Myanmar Reisverhaal Simone - Kengtung - dorpje op bergrug2een enorme glimlachte voorschijn, die ik dan ook snel vastleg op de foto.Voor de wandeling begon, hebben we eerst nog een ander dorp bezocht, gewoon langs de weg beneden in het dal. Hier hebben we Black Lahu vrouwen gezien en een aantal monikken in een klooster. Hier de mooie foto van de liggende monnik gemaakt. Ze waren ook weer erg aardig, vonden het prachtig dat ik probeerde de woorden uit te spreken die op het lesbord stonden.

Tijdens de wandeling van vandaag bezoek je 4 Akha dorpen, het 1e dorp is Budhistisch, animistisch en christelijk. Het 2e dorp is katholiek & animistisch, het 3e dorp is alleen animistisch en het 4e dorp is een combinatie van animistisch, katholiek en christelijk (baptisme).

Myanmar Reisverhaal Simone - Kengtung - Akha vrouw oud2Myanmar Reisverhaal Simone - Kengtung - Akha vrouw jong2

De wandeling begint met ca. 1 a 1,5 uur bergopwaarts lopen, soms steil, maar niet echt zwaar. Het 1e deel loop ie over een weg (geen auto’s), het was wel warm want vol in de zon. Dan verder over een smaller pad, met rechts een afgrond, tot aan het eerste dorp. In het 1e dorp zijn ongeveer 60 huizen. Morgen is er een bruiloft in dorp 1, dat duurt een dag of 3. Daarna een korte wandeling van circa 20 minuten naar beneden en weer omhoog naar het 2e dorp. We liepen langs een visvijver, waar ze druk bezig waren de dammen te verbreden met aarde en stenen. Vorig jaar is de dam namelijk doorgebroken en zijn alle vissen verdwenen richting de Mekong Rivier, een groot verlies voor de arme dorpsbewoners! Het 2e dorp was erg rustig. Bij binnenkomst zagen we een grote kerk met een kruis ervoor en een houten toren met een bel. Tussen het 2e en 3e dorp hebben we onze lunch gegeten, op het terras van het Myanmar Reisverhaal Simone - Kengtung - wandelingDay Care Centrum dat gesloten was vanwege vakantie. Het 3e dorp was daarna vlakbij, circa 5 minuten lopen. De wandeling naar het 4e dorp is weer naar beneden en daarna omhoog; een wandeling van 20 minuten. Ondertussen was het erg warm geworden. Bij binnenkomst werden we onthaald door een paar meiden met moderne kleren aan, zij waren op bezoek bij hun familie, zij wonen zelf in een stadje aan de grens met China. Hier hebben we het huis van een oude vrouw bezocht, die samen woont met haar ook al oude schoondochter. Beide mannen zijn overleden, zij gaan veel jonger dood dan de vrouwen, te veel slechte drank en roken. In dit dorp was een vrouw aan het spinnen, de lange draden werden buiten opgehangen. Verder waren ze overal aan het weven. Na dorp 4 was het ca.1 uur afdalen, soms wat glad door de steentjes en het zand. Beneden in het dal hebben we een whiskey distilleerderij bezocht, hier maken ze alcohol uit rijst. De chauffeur stond ons even verder op te wachten met viskroepoek en een blikje cola, heel fijn! Na ca. 20 minuten rijden over de weg, kwamen we bij de controlepost en in het dorp. Ik heb de hele dag geen andere toeristen gezien. We waren om circa 17.00 uur weer terug in het hotel.

Trekking in de omgeving van Kengtung.

Myanmar Reisverhaal Simone - Kengtung - Akha vrouwMyanmar Reisverhaal Simone - Kengtung - Akha vrouw2

Dit is de meest populaire wandeling, omdat je relatief dicht bij elkaar vier verschillende stammen kunt zien. In het hoogseizoen is het dan misschien ook vrij druk en kun je beter voor een andere excursie kiezen. We zijn eerst weer naar de markt gegaan, waar we ongeveer hetzelfde hebben gekocht, alleen geen oogdruppels en ik heb om een half portie rijst gevraagd ( je moet het allemaal maar dragen! :))  We vertrokken om 8.30 van de markt en zijn in circa 45 minuten naar het 1e dorp gereden, over een onverharde, zéér stoffige weg. Overal zijn mensen aan het werk in de rijstvelden, bijna klaar voor de oogst en daarnaast zie je ook hele jonge rijst, klaar om geplant te worden op de velden. Je ziet ook veel eenden in de velden langs de weg en er zijn veel brommers op de weg. Het zicht is slecht, vanwege het stof en de branden in de heuvels. Dit is de oude weg naar China. De grensovergang met China is wel open, maar (nog) niet voor toeristen. Er is dus ook een nieuwe weg naar China, sneller en korter. In het eerste dorp (Black Lahu) hebben we circa 20 minuten rondgewandeld. De huizen waren mooi en traditioneel, maar de mensen dragen geen traditionele kleding. De gids liet posters en kalenders zien hoe de traditionele dracht is op feestdagen, maar dit was dus niet zo interessant. We hebben even op de veranda bij een aantal vrouwen gezeten die pinda’s aan het pellen waren en borduren. Ze maakten traditionele Akha borduursels, in opdracht van een winkelier, voor de verkoop! Daarna reden we een heel klein stukje met de auto naar het tweede dorp. In het tweede dorp zijn we op bezoek geweest bij een mooie Akha vrouw die in de moestuin aan het werk was toen we aankwamen. Ze heeft ons uitgenodigd en we hebben een hele tijd bij haar binnen gezeten. Er hing een poster van haar familie aan de muur, hier hebben we samen voor geposeerd en een foto gemaakt. Weer thee gedronken, dat krijg je altijd bij de Akha’s. Gisteren heb ik ook een flinke hoeveelheid kopjes thee gedronken. Ook kreeg ik een gezoete Tamarind vrucht. De vrouw had een mooi zilveren Akha hoofddeksel op. Buiten in het veld had ze hier een zwarte, stoffen kap overheen gegaan, anders zou het zilver te warm worden en kunnen beschadigen in het veld. Binnen werd de kap er meteen vanaf getrokken.

Myanmar Reisverhaal Simone - Kengtung - verkoopstersHierna was het 30 minuten lopen tot 3e dorp. Dit pad was erg warm en erg steil, er was totaal geen schaduw, was het lopen zwaar maakte. Het was echter de moeite waard, want dit Enn dorp was weer heel anders. De mensen hier zijn erg arm, ze hebben geen scholing, kunnen niet lezen of schrijven. Ze beginnen al jong met Beetle Nut kauwen, dus heeft iedereen ongelooflijk zwarte tanden. Zo lelijk! De kleding is heel eenvoudig, veel zwart en kraaltjes en grote gaten in de oren. Geen zilver! We zijn in een huis op de verandah gaan zitten en als snel kwamen er zo’n 25 vrouwen en kinderen aangesneld. Ze mochten allemaal binnen komen en gingen op de grond zitten, met hun tasjes in eerste instantie nog gesloten. Tot de eerste vrouw haar verkoopwaren uitlegde, en toen, heel schuw, legden ze allemaal hun verkoopwaar in het midden. De verandah werd een grote markt. Wat een andere mensen zijn dit; wilde kinderen, wilde haren, wilde honden & verwilderde blikken. Kortom: armoede!  De Enn stam komt alleen hier voor, niet verder in Burma. Als een vrouw haar haar in een knolletje boven op het hoofd draagt, is ze getrouwd. Dit dorp is animistisch, we zijn later op bezoek geweest bij de Shamaan. Hij was zelf niet thuis, maar we hebben wel het huis gezien met een enorm drumstel. Deze is erg heilig, ik mocht  het absoluut niet aanraken, dan zou er een uitgebreid reinigingsritueel moeten plaatsvinden. De Shaman is de belangrijkste man in het dorp, dan de astroloog en dan pas de government man.  We zijn ook even bij de vrouw langsgeweest die net de grootste mqnd had bij de ‘tupperware party’. Ze lacht de hele tijd, leuke vrouw. Ze was lekker aan het eten, tuurlijk werd ik uitgenodigd maar ik had m’n eigen lunch nog tegoed. Hierna liepen we over dezelfde steile weg naar beneden, en halverwege naar rechts. Indien iemand niet zo goed kan klimmen, kun je dit dorp ook overslaan en meteen hierheen wandelen.  Aan de rand van een aantal rijstvelden hebben we onze lunch gegeten in een hutje, prachtige plek in de schaduw met een lekker briesje en top uitzicht. Het volgende dorp was weer een Akha dorp. Hier was het feest, want 3 jagers hadden gisteren een hert geschoten. Volgens traditie worden dan de oude mensen van het dorp ook uitgenodigd om te komen eten. Natuurlijk waren dit weer alleen vrouwen.. Aan een tweede tafel zijn de krijgers lekker aan het genieten. Voor het eten werd het gebed uitgesproken, iedereen zat keurig met de handjes gevouwen en de ogen dicht te luisteren. Dit dorp was duidelijk minder arm dan het vorige dorp. Hierna hebben we door de rijstvelden gewandeld, erg mooi, naar een tweede Enn dorp. Ook dit was weer een heel arm dorp. We gingen op bezoek bij de Shaman, bijzondere kop had die man! Hij was een bananenboom stam in stukje aan het snijden met een groot mes, voor de varkens. Verder nog wat fruitresten, hij vertelde dat het elke dag een gedoe was om eten voor de varkens te vinden, maar dat het toch altijd ook weer lukte.
Myanmar Reisverhaal Simone - Kengtung - jonge monnikenHierna hebben we nog een derde Enn dorp bezocht, vlakbij. Dit dorp is niet animistisch maar christelijk. Deze mensen zijn bekeerd door een aantal zendelingen. Omdat een aantal dorpsbewoners dat niet wilden, hebben ze het dorp verlaten en een ander dorp gesticht hoger in de bergen. Dat was onder andere het eerste dorp bovenop de heuvel. Dit dorp was dus heel westers, zowel qua kleding als huizen, en minder interessant om te bezoeken. Of misschien juist weer wel…

Hierna zijn we door de rijstvelden terug gewandeld naar de auto, op dezelfde plek als waar we zijn uitgestapt. Vervolgens zijn we over dezelfde weg teruggereden, bijna tot aan Kengtung.  Hier hebben we een afslag naar rechts genomen (naar het westen) Dit was een prachtige smalle weg door de rijstvelden, waarbij je elkaar slechts op bepaalde punten kunt passeren. In het dorp aangekomen stapten er net een aantal lokale Palung vrouwen in een open busje. Het dorp (Wan Pauk Village) zelf is een combinatie van hele oude, traditionele huizen met daarnaast opeens hele moderne huizen. Soms echt heel lelijke!  Langs de rivier ligt een klooster, hierachter ligt nog een Shan village. Veel varkens!!!!  Vervolgens terug naar de stad, circa 30 minuten rijden. We zijn nog even gestopt bij het meer voor een fotoshot. Een mooie dag vandaag, we hebben maar liefst 5 verschillende Tribes (stammen) gezien.

Myanmar Reisverhaal Simone - Kengtung - rijstvelden2

Mijn reis

Kies de bouwstenen »

Met onze bouwstenen stel je eenvoudig je eigen individuele reis op maat samen.
Bekijk de bouwstenen en maak je keuze met ‘Toevoegen aan Mijn Reis’. Voeg eventueel excursies toe! Je selectie komt dan in Mijn Reis terecht. Hier kun je alles rustig bekijken en aanpassen.
Als je hiermee klaar bent kun je jouw reis (geheel vrijblijvend) aanvragen!

Volgende stap: controleer of wijzig je reisplan en voeg eventuele vragen, wensen, voorkeuren en opmerkingen toe.

Volgende »

Over prijzen en boeken »

Als je Mijn Reis, met je eventuele opmerkingen of aanvullende wensen, naar ons hebt verstuurd nemen we zo spoedig mogelijk, uiterlijk binnen 3 werkdagen, contact met je op om je reiswensen af te stemmen. Geef ons ook vooral input over je wensen!
We zullen dan van de geselecteerde bouwstenen een logische reis maken door er transfers, vervoersonderdelen en eventuele hotelovernachtingen tussen te zetten.

Complete rondreizen »

Teveel keuze? Moeilijk kiezen uit al onze losse bouwstenen? Maak het jezelf makkelijk en ga naar de door ons samengestelde rondreizen!